Vzdělávací koncepce

Předškolní vzdělávání v LMŠ Zeměkvítka vzniklo s vizí umožnit dětem trávit čas v předškolním zařízení, které je respektující, láskyplné, radostné, svobodné a inspirující. V souladu s novým Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání 2025 stavíme na přirozené zvídavosti dětí, smysluplném učení a úzkém propojení s prostředím.

Naším záměrem je podporovat celostní rozvoj osobnosti dítěte, posilovat jeho samostatnost, schopnost rozhodovat se, spolupracovat a vnímat sebe sama jako plnohodnotnou součást společenství i přírody. Důraz klademe na výchovu ke svobodě, k vnitřnímu řádu a k respektu – k sobě, druhým i k prostředí, ve kterém dítě vyrůstá.

Vzdělávání probíhá především prožitkově a situačně, přirozeně v toku každodenních činností, ve volné hře, během společného objevování okolního světa i při cíleně vedených aktivitách. Využíváme principy lesní pedagogiky, která podporuje přímý kontakt s přírodou jako s živým učitelem. Děti se učí v souladu s rytmem ročních období, sledují přírodní děje v reálném čase, využívají přírodní materiály a nástroje, čímž dochází k přirozenému a smyslově bohatému učení.

Výchovně-vzdělávací program LMŠ Zeměkvítka se odehrává především v okolních lesích, na loukách, u rybníků, čímž utváříme pozitivní vztah k přírodě, lidem i k sobě samotným. Při naší práci vycházíme z metod:

  • Respektovat a být respektován – zodpovědnost sama za sebe, za svoje chování i za jeho následky, vzájemná důvěra a respekt mezi dítětem a průvodcem.
  • Zážitkové a situační učení – vzhledem k velkému množství podnětů a situací, se kterými se děti ve výchovně-vzdělávacím procesu setkávají, průvodci mohou stavět na situacích a zážitcích, které děti každodenně zažívají, ať už v LMŠ nebo v terénu.
  • Bezpečné riziko – umožňujeme dětem zažít tzv. „bezpečné riziko“, a to zejména při pobytu v terénu. Umožňujeme dětem rozvíjet své fyzické schopnosti a prožít terén, který je nepředvídatelný. Děti se seznamují se svým tělem, učí se vidět a respektovat své vlastní limity. Průvodce nikdy nepomáhá dítěti dostat se na místo, které není dostupné jeho schopnostem. V předškolním věku je tato práce důležitou prevencí úrazů.
  • Enviromentální výchova – blízkost lesa nám napomáhá aktivně prozkoumávat a poznávat přírodu. Děti každodenním stykem s přírodou získávají hlubší vztah a porozumění k přírodě a všem živým tvorům. Jsou vedeny k ochraně přírody a všeho živého.
  • Lesní pedagogika – děti v LMŠ pracují výhradně s přírodním materiálem a učí se venku pomocí přírodních pomůcek. Učí se v souladu s cykly ročních období a proměnlivým počasím, což podporuje přirozený a reálný proces učení. Všechny poznatky a zkušenosti se dětem ukazují skutečně v přírodě, nikoliv jen na obrázcích nebo teoriích, což posiluje jejich propojení s okolním světem a rozvoj praktických dovedností. Lesní pedagogika podporuje rozvoj smyslového vnímání, motoriky, kreativity a samostatnosti dítěte, zároveň rozvíjí jeho vztah k přírodě a ohleduplnost vůči životnímu prostředí. Děti v přirozeném prostředí získávají zkušenosti, které nelze nahradit v uzavřených prostorách, a učí se vnímat svět komplexně a zodpovědně.
  • Cyklus roku – důležitou součástí výchovně vzdělávacího procesu jsou různé svátky, slavnosti a oslavy. Děti poznávají zdejší kulturu, tradice a zvyky, především skrz písně, říkadla, divadlo, slavnosti, rituály.